Notebook LM van Google: levensechte AI podcasts op basis van jouw bronnen

Je kunt dit artikel lezen, of je kunt hieronder de door Artificial Intelligence gegenereerde samenvatting beluisteren. Je  hoort dan een volstrekt natuurlijk klinkende podcast, waarvoor onderstaand artikel als bron diende. En precies om die reden is het misschien een goed plan om toch even verder te lezen en nóg beter te begrijpen wat er in die podcast hierboven gebeurt, wat jij ermee kunt én wat de risico’s zijn van de Audio Overview functie van Google’s AI research assistent Notebook LM.

 
 

Wat is Notebook LM?

Even eerst de context. Notebook LM van Google is een AI-assistent die alles in de door jou opgegeven bronnen kan doorzoeken, samenvatten en structureren. Superhandig als je door een berg informatie moet. Van een berg informatie terug naar een bescheiden heuveltje. Maar soms wil je niet scrollen door een samenvatting, zelfs niet als AI dat voor je heeft geregeld. Soms wil je laagdrempelig informatie kunnen ‘snacken’. Bijvoorbeeld onderweg. Of als het einde werkdag is en je hersenen aanvoelen alsof ze een tijdje op 800 watt in je magnetron hebben gezeten. 

Hier komt de Audio Overview om de hoek kijken. Deze functie zet die samenvatting om in audio. En dan niet in een monoloog waarin je samenvatting woord voor woord door AI wordt opgelepeld. Neen. Een soepel lopend gesprek tussen twee podcasts hosts die heel casual en, toegegeven, heel Amerikaans, de materie doorlopen. Kort, to the point, inclusief zelfbedachte ijzersterke metaforen.

Mooi man. Wat heb ik eraan?

Of je nu marketeer bent of in een andere rol zit waarin je dagelijks zwemt (lees: koppie onder gaat) in een oceaan van informatie, de Audio Overview functie biedt uitkomst. Marketingstrategieën, concurrentieanalyses, klantdata, kennisartikelen van 10.000+ woorden– allemaal zaken die belangrijk, maar uitermate tijdrovend zijn om door te nemen. 

Met Audio Overview zet je dit om in hapklare audio die je kunt beluisteren waar en wanneer je maar wilt. Geen tijd om een lange whitepaper te lezen? Laat je favoriete podcasthosts (het zijn er nu nog twee) erover in gesprek gaan terwijl je onderweg bent. Het verandert de manier waarop je om kunt gaan met informatie: van iets waar je je doorheen moet worstelen naar iets wat je terloops en zelfs met plezier kunt consumeren. 

En dat gaat echt niet alleen om tijdsbesparing, maar ook om toegankelijkheid. Voor visueel beperkte professionals of mensen die gewoon beter leren door te luisteren, biedt deze functie een heel nieuw kanaal aan informatievoorziening. Alles om efficiënter met je tijd om te gaan en tegelijkertijd up-to-date te blijven. Ben je al een fervent podcastluisteraar? Dan zal deze toepassing naadloos aansluiting vinden bij je dagelijkse routines. 

 

Hoe profiteren bedrijven van deze ontwikkelingen?

Gebeurt de kennisoverdracht in jouw organisatie vooral via mails waar je een scroll-vinger van krijgt? Of heb je een ondoorploegbaar intranet met 161.788 uiterst belangrijke documenten die je écht van binnen en buiten zou moeten kennen? Stuurt je CEO elke maand een epistel bij de maandcijfers dat vooral van pas komt als je de slaap niet kan vatten? 

De casual conversational samenvatting van Notebook LM is dan echt een uitkomst, zeker bij organisaties die nu Engels als voertaal hanteren. Want, kleine kanttekening: Audio Overview genereert nu officieel alleen nog Engelstalige podcasts. Kwestie van tijd, nieuwe talen komen er ongetwijfeld snel aan. 

Update: Vriend Matthijs Bakker tipte me een workaround, waardoor je nu ook podcasts in het Nederlands genereren. Dit door wat extra customization op te nemen:

Ik heb daar vervolgens deze prompt aan toegevoegd:

Met de onderstaande Nederlandstalige podcastversie tot gevolg. Flawless? Neen. Het accent is moeizaam hier en daar én de dame doet me wel heel erg aan Monica Geuze denken.. Hoe dan ook: we zijn heel dichtbij die échte Nederlandse versie.

 


Overigens, je kunt je hosts ook blijvend laten rijmen óf laten vloeken. En om dat laatste heb ik natuurlijk toch weer veel te hard zitten lachen.

Wat als je straks dit gesprek kunt genereren met de stem van je CEO? Dan genereer je snel én dus hyperactueel een toegankelijke samenvatting van alle uitingen met een hoge informatiedichtheid. Pats! Maandagmorgen overal een podcast in de inbox voor tijdens het woon-werkverkeer: iedereen op de hoogte van de resultaten van afgelopen week en de acties voor de komende. 

Valkuilen en uitdagingen

Genoeg loftrompet, tijd voor wat akkoorden in mineur. Hoewel de Audio Overview functie dus enorm nuttig kan zijn, schuilt er ook een groot risico in de overtuigingskracht van deze levensechte podcasts. 

Dat gevaar zit hem bijvoorbeeld in het onbedoeld verspreiden van valse of onjuiste informatie. Notebook LM genereert zeer overtuigende samenvattingen, maar als de broninformatie fouten bevat of als de AI de context niet goed begrijpt, halen die fouten de ‘uitzending’.  In tekst merk je sneller wanneer iets niet klopt, maar uitgesproken tijdens een vloeiend gesprek, klinkt het overtuigender en kunnen fouten ongemerkt voorbijgaan.

Dit probleem wordt nog groter wanneer de toepassing willens en wetens wordt gebruikt om een podcast vol valse informatie te genereren. Eentje die lijkt op de vertrouwde formats die mensen dagelijks consumeren, maar dan met het doel om luisteraars bewust te misleiden of manipuleren. Desinformatie is een serieus probleem en verkeerd gebruik van de Audio Overview kan bijdragen aan een nóg snellere verspreiding van een ongewenste boodschap.

Bedoeld en onbedoeld verkeerde informatie: er blijft een kritische rol weggelegd voor de toehoorder. Gelukkig is er een duidelijke beweging naar meer transparantie, waarbij het op steeds meer platformen een vereiste wordt om duidelijk te zijn: is je materiaal wel of niet via AI is vervaardigd? Mijn tip aan jou: sorteer erop voor en wees daar dus gewoon altijd duidelijk over met een disclaimer in je podcast zelf, of in het begeleidend schrijven. 

Voorsprong pakken

Ok, weer even crescendo vanaf hier. Ik heb er alle vertrouwen in dat jij hier met de beste intenties bent beland en dat je je gaat houden aan onze afspraak over transparantie. Hoe ga je de Audio Overview dan vandaag meteen benutten?

  1. Geef elk kennisartikel op je website direct een podcastvariant. Nieuwe reden om deze artikelen opnieuw aan te jagen. Protip: je reeks artikelen transformeer je in een podcastreeks. Introotje, outrootje en gaan. 

  2. Gooi je volledige onboarding documentatie door Notebook LM. Uitkomst: een laagdrempelige manier waarmee je nieuwe collega’s de belangrijkste ins- en outs tot zich kunnen nemen.

  3. Snippets voor social media: zo hergebruik je bestaande onderwerpen in een nieuw jasje.

  4. Vergroot de impact van je nieuwsbrief en bied een podcastversie aan. 

  5. Laat Audio Overview jouw site samenvatten. Wees klaar voor een stukkie zelfreflectie. Want komt je verhaal eigenlijk wel haarscherp over?

Ik wil je vooral uitdagen om nog meer toepassingen te bedenken. Want wat kan deze technologie doen voor klantverhalen, productreviews, of het tussen de oren krijgen van je bedrijfsfilosofie?

En dan nog een laatste drempel om plat te walsen: Notebook LM en de Audio Overview zijn volledig gratis. Da’s echt weinig financieel geld.

Hoe dan?!?

Je genereert de podcast in een paar simpele stampen:

  1. Ga naar https://notebooklm.google.com/

  2. Na inloggen / account aanmaken kies je ‘new notebook’

  3. Vervolgens kies je wat je wilt samenvatten. Je kunt een bestand uploaden, een URL opgeven of een tekst copy-pasten.

  4. Kies voor ‘generate’ bij het kopje Audio Overview

  5. Paar minuutjes wachten en je podcast is klaar

  6. Download de .wav file voor verdere verwerking of plaatsing elders

Slotakkoord

Dus, roept u maar: ga je 'm laten liggen, of neem je meteen die voorsprong? Notebook LM is een uitgelezen kans om je informatievoorziening te versnellen, te verrijken en toegankelijker te maken voor iedereen die liever luistert dan leest. Maar blijf scherp. De output is indrukwekkend, maar zonder menselijke controle ligt ellende op de loer. Transparantie en kwaliteitscontrole zijn belangrijk.  

 

Marketing was nog nooit zo leuk. Want machtig mooi zijn ze, al die tools..

Tegelijkertijd zijn ze geen cent waard. Althans, zonder een zinnige strategie.

Want wat wil je nou eigenlijk bereiken met al dat keiharde werken van je? Of met die contentproductie on steroids dankzij AI?

Zit jij je zinnen te tikken om het tikken? Te posten om het posten? Niet doen.

Laten we het er ongelooflijk over hebben.👇

 
Vorige
Vorige

De ultieme allesomvattende guide der guides over het inrichten van je Custom GPT (+ meer)

Volgende
Volgende

Chain, chain, chain - chain of tools #1: Perplexity x ChatGPT